vrijdag 21 juni 2024

Onze financiële huishouding

 Vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alles op gestort wordt. Ons salaris, de kinderbijslag, de kinderopvangtoeslag, de belastingteruggave et cetera. Soms krijgen we nog wel eens wat op onze eigen rekening, maar dit zetten we dan om naar de gezamenlijke rekening. Ook alle vaste lasten gaan hier vanaf. En dan niet alleen de gezamenlijke lasten, maar ook de 'persoonlijke' vaste lasten, zoals de zorgverzekering en ons telefoonabonnement. Het is dus eigenlijk zo dat we geen vaste kosten hebben vanaf onze eigen rekening.


Dit doen we eigenlijk al vanaf het moment dat we samen zijn gaan wonen. In het begin uit de gedachte dat ik het geld inbracht door middel van mijn woning (middels samenlevingscontract zou Vriend dat krijgen mocht mij wat overkomen) en hij verdiende meer, dus hij zou gaandeweg zijn inleg doen. Al helemaal toen ik zwanger was van Dochter en minder zou gaan werken leek dit ons het meest fair. En we hadden hier beide een goed gevoel bij, ook niet onbelangrijk. 


We hebben dus een gezamenlijke rekening, maar daarnaast hebben we allebei nog onze eigen rekening. Hier gebeurd niet zo veel meer op, maar we storten vanaf de gezamenlijke rekening iedere maand na het salaris nog € 200,- naar onze eigen rekening.  We mogen hier mee doen wat we willen. In mijn geval betekent dit voornamelijk sparen en beleggen en de weekendjes weg zonder Vriend en Dochter betalen. Ook betaal ik de cadeautjes voor Vriend van dit geld (anders kan hij het natuurlijk gewoon zien).  


Hoe hebben jullie het thuis verdeeld?


Liefs,

Sylvia

8 opmerkingen:

  1. Mijn man en ik hebben al ruim 45 jaar hetzelfde systeem. Mijn man bracht zijn fulltime salaris in en ik geen of mijn parttime salaris. Maar elke maand werd er “zakgeld” naar onze privé bankrekening gestort. En dat is één van de wijste financiële beslissingen geweest. Gewoon geld waar je zelf over beslist waar je het aan uitgeeft. Ik zou dit echt iedereen aanraden. Groetjes van Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een gezamenlijke huishoudrekening en ieder onze eigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lees je nog even goed in wat betreft jullie samenlevingscontract en het verblijvingsbeding daar in. Je partner krijgt daarmee namelijk niet het eigendom, maar 'mag' er blijven wonen. Het huis zelf komt bij je erfgenamen, en dus niet bij je vriend als jij hem niet in je testament als erfgenaam hebt opgenomen. c.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Vriend en ik hebben elkaar beide als erfgenaam opgenomen in het testament. Dit is nog gecheckt door een notaris of het voldoende was toen Dochter werd geboren. Liefs, Sylvia

      Verwijderen
    2. Dan hebben jullie het prima geregeld :-) c.

      Verwijderen
  4. Ik als 60 plusser vindt het nog steeds raar als alles tussen partners/gehuwden financieel zo uitgeplozen wordt. Alles samen. Alleen eigen zakgeld . Volledige gemeenschap van goederen. Ook al is er een verschil van ingebrachte goederen voor het huwelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Omdat we allebei goed verdienen (al verdienen we niet helemaal hetzelfde) hebben we allebei een eigen betaalrekening, wordt daar ons salaris op gestort, en storten we dan maandelijks een gelijk bedrag op de gezamenlijke huishoudrekening voor de gezamenlijke kosten. De rest van mijn salaris hou ikzelf (voor sparen, beleggen en privé-uitgaven) en hetzelfde geldt voor mijn vriend.

    Hebben jullie inmiddels ook wel testamenten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, bedankt voor je reactie. Toen Vriend en ik in 2020 een samenlevingscontract aangingen, hebben we meteen testamenten erbij gedaan. Deze zijn ook nog nagekeken toen Dochter werd geboren. Liefs, Sylvia

      Verwijderen