donderdag 20 juni 2024

Vaatwasser kapot!

 De keuken is geplaatst in september 2022. Toch besloot (nu al!) de vaatwasser er afgelopen weekend mee op te houden.


Vriend zette de vaatwasser met vuile vaat aan en de vaatwasser maakte een pompend geluid, maar niet op de goede manier. Hierop trok vriend de vaatwasser open. De vaatwasser bleef echter een pompend geluid maken. Nadat we ook de stekker uit het stopcontact hadden getrokken stopte het geluid.


We besloten de stekker er even uit te laten en hem er na een paar minuten weer in te doen om te kijken wat er zou gebeuren. Nou, ik kan je vertellen. Er gebeurde helemaal niets. De vaatwasser vertoonde geen enkel teken van leven meer. Hij ging niet eens meer aan.


We hebben vervolgens alles geprobeerd. Gekeken of de stop er niet toevallig uit was, dit was niet het geval. We hebben de stekker andersom in het stopcontact gedaan (dit is echt een ding schijnbaar), hielp ook niet. We hebben het water uit de vaatwasser geschept (het was gelukkig niet veel), de stop er uit gehaald en gecheckt of het molentje draait. Deze draait. We hebben het zelfs allemaal de volgende dag nog een keer geprobeerd nadat we de stekker er de hele nacht uit hadden gehad. Nog geen resultaat. De vaatwasser gaat niet meer aan. Niks, noppes, nada. En dat voor een vaatwasser die nog geen 2 jaar oud is.


Wat dus ook weer een geluk is, want: garantie. Vrijdagavond ging de vaatwasser stuk en zaterdag heb ik meteen een verzoek ingediend bij de fabrikant om gebruik te maken van de garantie. De reactie? 'Je hebt een melding van een storing of probleem gedaan en deze hebben wij ontvangen. Wij nemen deze zo snel mogelijk in behandeling, echter is het momenteel extreem druk. Het duurt tot vijf werkdagen voor wij kunnen reageren.' Zucht. Over 5 werkdagen komt er dus waarschijnlijk een mail waarmee we een afspraak in kunnen plannen met een monteur die dan een week daarna ofzo pas kan komen. We hebben daarop voor de zekerheid ook de keukenzaak gebeld, waar wij de keuken gekocht hebben. Zij zullen voor ons kijken of ze een en ander kunnen bespoedigen. Tot die tijd hebben we de stekker er maar uit getrokken en de kraan dichtgedraaid.


Gelukkig gaan we volgende week op vakantie. Dan hoeven we in ieder geval niet met de hand af te wassen. En tot die tijd wassen we iedere avond met de hand af en gebruiken we de hele dag hetzelfde glas en bord om zo min mogelijk afwas te maken. Het is het einde van de wereld gelukkig ook niet, alleen ongemak.


Is er bij jou wel eens iets zo snel kapot gegaan?


Liefs,

Sylvia

5 opmerkingen:

  1. Ik nam eens een vaatwasser over van iemand voor een klein bedrag. Hij zag er niet echt mooi uit en degene van wie ik hem overnam kreeg een nieuwe keuken en dan kon de oude echt niet meer. Jaren later kwam ik haar tegen en vroeg ze mij naar de vaatwasser. Ja hoor die doet het nog steeds zei ik. Nou spijtig dat ik hem zelf niet gehouden heb, zij had al een 2e moeten kopen. De nieuwe gingen minder lang mee dan de oude blijkbaar. Bij mij heet de vaatwasser het ruim 8 jaar volgehouden , weet niet meer hoe oud hij was toen ik hem overnam, maar meer dan 2 jaar gok ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vaatwasser zit er sinds 2015 en het was de eerste die ik heb. In mijn vorige huis waar ik 40 jaar woonde was er geen plek in de keuken.
    Ik gebruik hem om de dag en ben niet zo heel erg van het schoonmaken, doe wel eens een flesje met schoonmaakmiddel en maak de filter schoon en tot nu toe ruikt hij altijd fris en werkt goed.
    Lees toch vaak dat mensen een muffe lucht in het apparaat hebben en ook in de wasmachine. Heb ik zelf nooit last van gehad in de 50 jaar dat ik al huishoud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, dit is inmiddels onze derde vaatwasser (in ieder huis een nieuwe), maar de eerste die er mee ophoudt. We hebben nog nooit problemen gehad. Dit is ook de eerste vaatwasser die ik regelmatig schoonmaak. Misschien had ik dat niet moeten doen :) Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  3. Mag ik vragen welk merk? Onze 14 jaar oude doet het steeds minder goed, maar ik vind het moeilijk een nieuwe te bestellen. Allemaal via een app, terwijl ik juist een zo simpel mogelijk ding wil. Aan en uit knop en 3 standen is bij wijze van spreken al genoeg. Al die toeters en bellen kunnen alleen maar dingen eerder stuk maken.

    Ik lees elke keer dat nieuw witgoed steeds slechter is, dus zit heel erg in dubio of ik het slechtere resultaat nog een jaartje of wat voor lief moet nemen. We hebben nu een Siemens, maar het was geen duur model; ongeveer middenklasse. Was jouw merk hetzelfde?

    -Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisa, natuurlijk mag je dat vragen! We hebben een Pelgrim vaatwasser. Ook niet heel spannend, geen app, 3 of 4 programma's. Het enige luxe wat er op zit (vind ik) is dat de deur automatisch een eindje open gaat als hij klaar is om te drogen en er zit een lampje in die op de grond schijnt als hij bezig is. Liefs, Sylvia

      Verwijderen