donderdag 4 juli 2024

Droogmolen, hoe hij na 5 jaar weer dienst doet!

 Ik schreef er hier al eerder over. Onze droogmolen. Inmiddels hebben we hem ook al een aantal keer gebruikt. Afgelopen week met het mooie weer kon het natuurlijk niet, toen zaten we in het buitenland, maar daarvoor hebben we ook een aantal mooie dagen gehad en hebben we de droogmolen naar buiten getild en uitgeklapt.


Ik kan me er niet helemaal overheen zetten dat we nu stroom opwekken, en het niet meteen verbruiken. Met het oog op de terugleverkosten die gaan komen volgend jaar, moeten we hier iets op verzinnen. Ik wil ook niet stroom verbruiken om het verbruiken.


Een tweede punt wat mij opviel (wat ik vergeten was), is dat de handdoeken heel hard worden als je ze aan de buitenlucht hangt te drogen. Dit is eigenlijk het enige wat bij ons in de droger gaat en hierdoor blijven de handdoeken lekker zacht. De handdoeken hebben nu 1 keer buiten gehangen te drogen en zijn heel hard. Ik heb er naar gegoogeld en wat kan helpen is een kopje azijn toevoegen. Dit ga ik dus nog even proberen. Hopelijk worden de handdoeken dan weer lekker zacht. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik dat uiteraard graag! 


Als ik thuis ben en het lijkt er maar enigszins op dat het droog blijft, hang ik de was nu lekker buiten. Zo heb ik laatst op een woensdag 4 wasmachines vol buiten gehangen. Dit was iedere keer zo snel droog dat als ik het natte ophing, ik het droge van de vorige was er weer af kon halen. Dat ging mooi snel!


Heb jij nog tips voor mij tegen harde handdoeken? Laat het me weten!


Liefs,

Sylvia



11 opmerkingen:

  1. Die harde handdoeken vinden wij heerlijk! Je huid word er ook lekker door gescrubd waardoor scrubcreme etc over bodig is. Scheelt weer micro plastic ook. ;) ik vind een zachte handdoek dus echt horror hahah.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou niet van die zachte handdoeken. Lekker harde; die drogen je lekker stevig af. Overigens doe ik wel een scheut natuurazijn in het wasverzachterbakje. Om de laatste zeepresten te verwijderen. Misschien dat ze daardoor toch ietsje zachter zijn geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf vind ik wat harde handdoeken wel lekker om me af te drogen en ook graag dun. Nieuwe vind ik minder prettig, gelukkig heb ik een grote voorraad en kan er nog jaren mee doen.
    Maar toch gaan handdoeken in de droger samen met keukendoeken, ondergoed en andere kleine dingen. Ik hang beddengoed en overhemden wel buiten. Maar heb erg veel last van handen en knijpers krijg ik zo moeilijk open en weer eraf . Vandaar dat ik de droger gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lot, ik zag je comment toevallig, mijn moeder heeft ook artrose en geen droger. Een deel van de was (beddengoed) doe ik voor haar maar ze wil ook graag dingen zelf blijven doen. Ik kocht deze wasknijpers voor haar: https://www.totalezorgwinkel.nl/able2-reuma-wasknijpers-20-stuks-wasknijper-groot-model/ Ze heeft ze nu 2 weken en is er enthousiast over.

      Verwijderen
  4. Wij hebben geen droogkast dus alle was wordt gedroogd ofwel op een rekje in huis bij regenweer ofwel buiten aan de wasdraad. Je raakt eraan gewoon dat handdoeken hard en stijf zijn als die niet in de droogkast gedroogd worden. Harde handdoeken scrubben de huid goed..... Mijn buurvrouw hangt haar was eerst te drogen aan een rekje. Eens de handdoeken droog zijn, steekt zij die een tiental minuten in haar droogkast en nadien zijn die ook zachter. Voordeel : veel minder elektriciteitsverbruik aangezien de handdoeken al droog zijn als ze in de droogkast gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien is het minder fijn voor het velletje van je dochter, maar voor mezelf vind ik wat stuggere handdoeken veel fijner dan van die zachte handdoeken....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De droge handdoeken doe ik alsnog in de droger op het programma luchten van 10 minuten. Ook maak ik dan gebruik van een aantal tennisballen. Dan voelen de handdoeken minder hard.
    Misschien het proberen waard?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aantal tennisballen? Die maken de handdoeken ook zachter? Het is zeker het proberen waard! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  7. Dit is ook een goede methode om een jas met donsvulling te drogen.
    Dit kreeg ik mee als gebruiksaanwijzing van de A.N.W.B.
    Toevallig had ik nog 4 liggen van mijn kleinzoon.
    Ook zijn er droogvallen om in de droger te doen.
    Succes, Riek

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van mij ook een pleidooi voor de wat stuggere handdoek. Bij zachte handdoeken heb ik altijd het idee me af te drogen met een stuk wc-papier of keukenrol, of me in te smeren met een vette substantie. Een echt onaangenaam gevoel.
    Bijkomend voordeel van en harde(re) handdoek is dat je de watertemperatuur kouder zet. 'Zwembadtemperatuur is mijn favoriet. Te warm water en een harde handdoek is weinig aangenaam voor je huid. Lekker droogrossen is er dan niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor je ze buiten ophangt even 10 minuten in de droger en wollen wasdrogerballen gebruiken (Blokker). Inderdaad azijn in het bakje met een paar druppels wasparfum dan gaan ze ook heerlijk ruiken. En wanneer je wollen drogerballen gebruikt kun je ook wat van dat wasparfum sprenkelen op die drogerballen. Het is overigens geen wasverzachter maar wasparfum en komt oorspronkelijk uit Italië, ik koop het online (Il Bucato di Adele) maar je ziet het ook steeds meer in fysieke winkels.

    BeantwoordenVerwijderen