woensdag 3 juli 2024

Spaar- en beleggingsupdate - kwartaal 2 2024

Ik wil per kwartaal de saldo van ons spaar- en beleggingsgeld met jullie delen. Door dit te doen, leg ik voor mezelf de lat hoger om meer te sparen. Immers wil ik jullie laten zien dat wat ik zeg te doen, ook echt doen. Ik wil dit per kwartaal gaan doen, omdat het een beetje saai is. Het is vooral een proces van consistente stappen en niet afwijken van het pad.

Zie voor eerdere kwartaalupdates hier.

Het tweede kwartaal is voorbij gevlogen. Voor mijn gevoel was het 3 keer knipperen en zit het er al weer op. Gelukkig hebben we mooie resultaten behaald dit kwartaal. Dus kijk maar mee! 

Ik zal eerst onze gezamenlijke spaar en beleggingssaldo uiteenzetten en daarna mijn eigen spaar en beleggingsgelden. Dit zijn de saldo's per 30-06-2024, het einde van kwartaal 2. 

Gezamenlijke saldo op 30-06-2024             
Totaal                                  € 15.700,81
    Beleggingen                        € 3.121,31
    Spaargeld                            € 12.579,50

Delta t.o.v. 31-03-2024       € 6.932,49
    Beleggingen                        € 500,55
    Spaargeld                             6.413,94

Zowel het spaargeld als het beleggingssaldo groeide! Een mooi resultaat. In totaal hebben we deze periode € 425 ingelegd in de beleggingen, de rest is rendement. Vanaf 1 juni zijn we begonnen met € 200,- per maand te gaan beleggen, aangezien mijn salaris niet meer naar beneden bijgesteld zal worden (hoera!). 

We hebben echt belachelijk veel gespaard. Het spaargeld heeft een flinke boost gekregen door de teruggave van de belastingdienst en het vakantiegeld. Daarnaast sparen we gezamenlijk geen vast bedrag, maar wat 'overblijft'. Dit is natuurlijk niet wat aangeraden wordt, maar wel wat voor ons werkt. Sinds we gestopt zijn met extra aflossen op de hypotheek, sparen we dit ook. Ik hou in een Excel bestand bij hoeveel dit is, maar dit staat gewoon op 1 rekening. 

Persoonlijk saldo op 30-06-2024
Totaal                                € 9.991,53 
    Beleggingen                    € 8.733,41 
    Spaargeld                        € 1.258,12 

Delta t.o.v. 31-03-2024    € 836,86
    Beleggingen                    € 708,34
    Spaargeld                        € 128,52

Ook hier werde de beleggingen meer waard. Mijn spaarsaldo steeg maar licht. Dit had echter een goede reden. Ik heb het afgelopen kwartaal veel mystery visits gedaan en dit zou je terug moeten zien in het spaarsaldo. Van het zakgeld wat Vriend en ik iedere maand krijgen, spaar ik € 100,- per maand. Ik heb dus € 300,- vanuit het zakgeld gespaard. Ik heb daarnaast een weekend weg naar Terschelling met een vriendin eind dit jaar alvast betaald. Dit was in totaal € 200,- en heb ik vanaf de spaarrekening betaald. Daarnaast heb ik € 500,- extra overgemaakt naar de beleggingsrekening. Ieder kwartaal betaal ik bij ASN transactiekosten. Deze moeten weer betaald worden begin juli en op 1 van de 2 beleggingsrekeningen die ik heb, staat niet voldoende saldo om deze kosten te betalen. Daarnaast krijg ik net iets meer rente op mijn rekening bij ASN dan op mijn spaarrekening bij de Rabobank. Ik heb er dus voor gekozen om € 500,- van mijn spaargeld bij de Rabobank door te sluizen naar het gelddeel van mijn ASN beleggingsrekening.

Een heel verhaal, maar waar het op neerkomt, is dat er weinig geld is uitgegeven en dat het vermogen ook in privé omhoog is gegaan. Daarnaast heb ik nu een doel voor het geld wat ik verdien met de side hustles. Er staat op dit moment € 138,18 op deze spaarrekening en ik zou het ooi vinden als ik in het eerste kwartaal van volgend jaar precies € 750,- op de beleggingsrekening kan storten. 

Iedere maand beleg ik € 87,50. Ik heb dus € 500,- extra ingelegd dit kwartaal, wat betekent dat ik dit kwartaal € 762,50 heb ingelegd. Het overige is rendement. 

In welke verhouding heb jij je beleggingen en spaargeld? Heb je nog andere 'spaar'vormen?

Liefs,
Sylvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten