zondag 7 juli 2024

Nederlandse boodschappen zijn niet meer goedkoop!

 Wij wisten het al toen we in Zweden waren, Nederlandse boodschappen zijn niet meer goedkoop! Jaren geleden was ik al eens in Zweden en toen waren de boodschappen er duur. Met enige vrees gingen we vorige week dus die kant op. 


Tot we in de supermarkt stonden. Natuurlijk zijn sommige dingen duurder, maar het viel me alles mee! En toen besefte ik: Zweden is niet goedkoper geworden, Nederland is duur. We wonen helaas niet in de buurt van België, waardoor we niet in de mogelijkheid zijn om daar de boodschappen te halen.


Gelukkig hebben Vriend en ik beide een mooie salarisstijging doorgemaakt de afgelopen 2 jaar. Meer dan genoeg om de inflatie te trotseren en meer dan genoeg om geld over te houden voor leuke dingen en om te sparen.


Toch baart het me zorgen. Ik zie bij vrienden dat het moeilijk is. Dat ze overgestapt zijn van een a-merk naar een eigen merk. Niet dat dit slecht is, maar het geeft wel aan dat er geen geld is. We hebben er veel gesprekken over en ik vind het moeilijk om te zien dat ze het moeilijk hebben.


Red jij het om iedere week de boodschappen te betalen?


Liefs,

Sylvia

7 opmerkingen:

  1. Besefte ik. Niet besefte ik me!
    Maar verder goed artikeltje 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga je wel eens naar Duitsland of woon je in Westelijk Drenthe want in Duitsland zijn verschillende dingen wel goedkoper. Alhoewel we in Zeeland wonen gaan we er toch wel eens naartoe en dan groot inkopen.
    Morgen ga ik toevallig naar Belgie om Cola, Melk en boter groot in te kopen. Dat is allemaal wel goedkoper en verder haal ik er dingen die in Nederland niet te koop zijn zoals Gente Kop als broodbeleg en bv de vleessalade vinden we daar veel lekkerder. Met 35 minuten ben ik bij de eerste winkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik woon in het westelijke gedeelte van Drenthe, dus het is ons eigenlijk net wat te ver voor de 'dagelijkse' boodschappen. We gaan af en toe heen en slaan dan groots in. Binnenkort weer! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  3. Alles is inderdaad een stuk duurder in de supermarkten en ik ga dan ook steeds vaker naar de groenteboer , de slager en de bakker. Ook duur hoor ik dan mensen zeggen, nou dat valt reuze mee, zeker omdat de kwaliteit vaak stukken beter is, bovendien als ik vlees van de slager braad, dan krimpt het vlees niet, bij de supermarkt blijft er bijvoorbeeld van je hamburger minder over na het braden, dus in verhouding niks duurder en ook nog eens veel smakelijker. En bij de groenteboer ben ik als ik seizoensgroente koop meestal goedkoper uit dan bij de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel mensen kunnen door de verhoogde vaste lasten de boodschappen in de supermarkt niet eens meer betalen. Omdat winkels met veel onverkocht voedsel blijven zitten, laten ze opruimen wat aan de houdbaarheidsdatum is en ook na afprijzing niet verkocht werd. Dat voedsel kan ik via anderen gratis ophalen.
    Ik ruim op wat bedorven is en eet wat nog goed is. Het is veel. Genoeg om aan heel veel anderen uit te delen, die de boodschappen niet meer kunnen betalen. En dat zijn echt niet allemaal gepensioneerden of werklozen. Mensen kunnen van een minimumloon niet meer leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie het in mijn financiële overzicht, ik houd al jaren bij wat we uitgeven en we eten niet meer dan een paar jaar geleden maar we geven veel meer uit. Gelukkig kunnen wij het ook goed betalen.

    BeantwoordenVerwijderen