zaterdag 20 april 2024

Vattenfall, op zoek naar een andere leverancier?

 Al sinds we de sleutel hebben van ons huidige huis, hebben we ons energiecontract bij Vattenfall. Eerst een jaarcontract, nog net afgesloten voor Rusland Oekraïne binnen viel. Daarna een variabel contract, omdat ik niet weet wat we nou het beste kunnen doen.


We hebben destijds gekozen voor Vattenfall, omdat zij een hoge terugleververgoeding gaven voor de zonnepanelen en de tarieven in verhouding goed waren. Daarnaast kijk ik altijd naar en wat grotere partij, bang om eventueel geld te verliezen als de leverancier failliet gaat. 


Helaas kregen we pas in maart 2023 onze zonnepanelen. Ruim een jaar na de sleuteloverdracht. Hierdoor liepen we de hoge terugleververgoeding mis. Echter heb ik er ook nog niet voor gekozen om ons energiecontract om te zetten, terwijl het veel goedkoper kan.


Waarom niet? Ik twijfel.


Zoals hierboven gezegd, in maart 2023 kregen we onze zonnepanelen. Eind november 2023 werd eindelijk onze hybride warmtepomp geïnstalleerd, dit lees je hier. Hierdoor heb ik eigenlijk geen idee wat ons verbruik is. Nadat de hybride warmtepomp was geïnstalleerd, zag ik een enorme daling in het verbruik van gas. In november verbruikten we nog 146 m3 gas, in december was dit nog maar 15 m3. Daarnaast zie ik in november een verbruik van 542 kWh (direct verbruikte stroom zit hier wel in verwerkt, maar wat teruggeleverd is aan het net niet) en in december een verbruik van 1.017 kWh. 

Hierdoor heb ik geen idee wat ons jaarverbruik nu dan is. Een dynamisch contract lijkt me ook niet praktisch, want op zonnige dagen in de zomer leveren we gigantisch veel terug (bijvoorbeeld dinsdag 13 juni 2023, 41 kWh teruggeleverd na aftrek eigen gebruik). Dit zal bij een dynamisch contract haast wel zeker tegen een negatief tarief teruggeleverd worden en ik heb geen zonnepanelen om ze uit te zetten als de tarieven negatief zijn. 


Daarom wil ik wachten tot we een vol jaar verder zijn. Maar het blijft wel knagen.


Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Alle tips zijn welkom!


Liefs,

Sylvia



10 opmerkingen:

  1. Ben overgestapt via gaslicht, krijg een welkomstbonus van 44€

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die overstapbonussen zijn helaas niet meer wat het is geweest. Wel fijn dat je er nog iets uit hebt weten te slepen! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  2. Variabel contract zou ik sowieso niet doen. Meestal wordt er dan per maand gesaldeerd en wordt de positieve opbrengst in de zomermaanden niet gesaldeerd met verbruik in de mindere maanden.
    Verder zou ik bijv op gaslicht punt com toch een paar ruwe schattingen invoeren en kijken wat daar uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt bij ons gelukkig niet gesaldeerd per maand. Dat is eerder een dynamisch contract denk ik. Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  3. Misschien even afwachten? Nu de afbouw van de salderingsregeling verworpen is,maakt elke energieleverancier eigen regels om dat verlies op te vangen. Wie weet,wat er nog veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meer door minder20 april 2024 om 15:52

    Door wat je aangeeft kun je er vanuit gaan dat het gas verbruik minimaliseert en het stroom verbruik flink toeneemt. Het zwaartepunt komt hierdoor op stroom te liggen. Verder kan je doordat het salderen blijft bestaan het totaal vermogen van je zonnepanelen wegstrepen. Dus wordt het een energiebedrijf die :
    a) Weinig extra rekent voor het feit dat je zonnepanelen hebt.
    b) Een lage stroomprijs per KWH heeft.
    c) Door de hybride warmtepomp ga je meer stroom gebruiken dan je in totaal opwekt waardoor geen rekening behoeft te houden( i.v.m. salderen) met de hoogte van de terugleververgoeding.
    Door het bovenstaande toe te passen ben je dus altijd het goedkoopste uit onafhankelijk van de hoeveelheid KWH die je uiteindelijk moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hangt er om of we meer terug leveren dan dat we gebruiken. Ik denk dat we ongeveer 10m3 gas blijven gebruiken per maand, met een kleine uitschieter in de echt koude maanden, omdat de warmtepomp dan een beetje hulp nodig heeft. Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  5. Ik zou overwegen het eerste jaar toch een vast contract te nemen met de gunstigste regeling met betrekking tot de zonnepanelen. Volgend jaar weet je meer over het verbruik en kan je andere keuze m aken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij nemen ook bij Vattenfall elektrisch af en hebben een variabel contract. Wij hebben zonnepanelen en krijgen bij een variabel contract meer geld terug dan bij een vast contract.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik stap jaarlijks over via een vergelijkingssite. Het levert door de bonus altijd voordeel op! Ik gebruik Pricewise en Gaslicht.com

    BeantwoordenVerwijderen