dinsdag 23 april 2024

Nederland wordt groener (?)

 Ik las gisteren een nieuwsbericht op de NOS site over het vergroenen van tuinen


Toen we nog in Groningen woonden, woonden we in een 10-in-een-rij-rijtjeswoning. Ondanks dat het in een groene wijk lag, waren er toch verscheidene tuintjes die vol met stenen lagen. Zo ook de twee tuinen aan beide kanten van mij. Beide buren hadden de tuin ook nog opgehoogd, waardoor mijn groenere tuintje lager lag dan die van de buren.


Dit resulteerde bij regenbuien in heel veel water. Gelukkig had ik een groene tuin, met weinig tegels, maar zoveel water kon mijn tuintje ook niet aan. Het zou mooi zijn als er bij die huizen weer wat meer groen in de tuin is! 


Nu wonen we vrijstaand in een dorp in Drenthe. In veel tuinen is veel gras. Dit zien we ook terug in onze tuin. Als er een flinke regenbui is (wat de laatste tijd vaak was!), is de tuin binnen no time weer droog. Het water wordt goed opgenomen door de grond.


Of er nou echt meer groene tuinen in Nederland bij komen, dat vraag ik me af. De tuinbranche ziet dubbele groeicijfers in de categorie bloemen & planten, maar wie zegt me dat deze allemaal 'nieuw' zijn? Misschien is het wel ter vervanging van andere planten. Er zijn immers veel huizen van eigenaar gewisseld en tegenwoordig wordt alles uit een woning (en tuin) getrokken en vernieuwd. 


Wat denken jullie, worden de tuintjes van Nederland groener?


Liefs,

Sylvia

3 opmerkingen:

  1. Ik weet het echt niet en ik denk dat veel mensen wel willen investeren in een groene(re) tuin maar hoveniers- en tuinbedrijven zijn ontzettend duur. Wanneer je al de hoofdprijs voor een huis hebt betaald én de binnenkant duurzamer maakt rest er vaak weinig voor de tuin en uit gemak worden er dan vaak tegels gelegd. Wij hebben 2 keer in een huis met tuin gewoond en de eerste keer was er ruim 30 jaar weinig tot niets aan de tuin gedaan en wisten wij niet hoe te beginnen. Dit was in 2018 en na ettelijke offertes waarvan er niet eentje onder de 15.000 Euro was hebben wij zelf uiteindelijk wat dingen gedaan waaronder nieuw gras gelegd. Dat pakte wat minder goed uit omdat we ook niet goed voorgelicht waren. De moraal van dit verhaal, ik snap dus heel goed dat veel mensen tegels leggen omdat het gewoonweg te duur is. Ik woon nu in een appartement uit 2017 en hier in de omgeving zijn ook huizen met tuin die in 2017 verkocht zijn voor 300.000 v.o.n. en recent is er een huis verkocht (138 m2) waarvan de vraagprijs 550.000 Euro was en is verkocht voor 640.000......dan begrijp ik wel dat de tuin op de laatste plaats komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tegels worden groen..

    Wij kochten ons huis in 2014. 95% betegeld. Met als voornaamste beplanting.. gehoornde klaverzuring, bamboe, zevenblad, winde, klimop en Japanse duizendknoop.
    Inmiddels ongeveer 10% bestraat (oprit/parkeerplaats, Paadje naar de voordeur, terrasje achter, paadjes naar de achterdeur). Veel gras/mos (als het gras er vanzelf vertrekt en er groeit mos, omarm het mos.) paardenbloemen(ik trek de uitgebloeide bloemen weg) vol met bloeiende planten, een schommel, een zandbak, fruit struikjes, kruiden, een boeren Jasmijn,sering, vlinderstruiken, druiven, vijgen, kersen, peren. Elk jaar strooi ik zakken zaad voor vlinders en bijen uit.
    Al met al hebben we een slordige 3000 euro uitgegeven. Ook aan het storten van alle afval, grond wissel (wit naar zwart).
    Verder hebben we de schutting vervangen, vanwege de hoge grondwaterstand hier rotten alle houten palen binnen 5 jaar weg, ja ook die hele dure hardhouten. Betonnenframe dus, helaas.

    Je hoeft echt geen hoveneer te zijn om te worden, te starten of te snoeien. En ook een gat graven kun je best zelf.

    Het huis daarvoor was minimaal geregeld (beetje waar we nu ook hebben. Echter ook al 30 jaar verwaarloosd, bomvol brandnetel, winde en zevenblad. De weinige planten die er stonden waren totaal niet gesnoeid, verstikten langzaamaan in het onkruid. Ook daar veel gezweet en gewied en worstels uitgegraven. En van stekjes en plantjes kopen een tuin gemaakt.
    Wij kopen plantjes biologisch en dan liever 3 dan 6, we stekken, scheuren en vermeederen via zaad. 6 jaar wachten op je eerste peer.. hoort erbij.
    Tuinieren kun je leren. Elke week een uurtje of 6 en je tuin ligt er altijd prima bij.
    De kleuter van net 4 kan ook al onkruid wieden, richeltjes schrapen en vegen.
    Die Japanse duizendknoop komt zo eens per 3 weken nog een keer boven gluten.. direct weghalen en steeds verder uitputten dat wortelstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tuin begin je door eerst eens te kijken naar wat staat er al, hoe valt de zon, heb ik een achter uitgang enz. Daarna kijk je naar de doelen die je wilt bereiken; heb je kleine kinderen, een hond, een zwembad in de zomer. En daarna kun je pas beginnen. Goed grondwerk heb je ook bij een betegelde tuin nodig. Die kosten heb je toch, wil je geen terras verzakkingen krijgen. Planten kun je zelf zaaien, bij familie en vrienden afsteken of uitgraven en laten overwaaien vanuit buurtuinen. En de eenjarigen koop je goedkoop in de supermarkt tijdens een aanbieding. Alleen voor bomen en struiken heb je een goede kwekerij nodig en ja dan betaal je de hoofdprijs. Maar dan heb je ook wat en als het goed is krijg je er ook het juiste verzorgingsadvies bij! Mijn bomen en struiken staan er dan ook perfect bij.

    BeantwoordenVerwijderen