dinsdag 9 juni 2026

Studieschuld afgelost

 €804,63 stond er nog open aan studieschuld van mijn Vriend, toen mijn vakantiegeld binnenkwam. We hebben elkaar nog even twijfelend aangekeken, want we konden ook andere leuke dingen doen met die 800 euro. Maar het moment duurde maar kort en de knop om alles in 1 keer af te lossen was zo ingedrukt. 


Dit was het plan, dus dit ging gebeuren. We zouden het eigenlijk met de belastingteruggave doen, maar die hadden we nodig voor de bouw van de overkapping dus we moesten twee weken langer wachten om de studieschuld van Vriend af te lossen.


In totaal moest er €806,27 afgelost worden, er kwam nog wat rente bij. Eenmaal afgelost kwam de opluchting dat er weer een schuld minder is. Nog 2 te gaan, waarvan 1 de hypotheek. 


Een automatische spaaropdracht ter hoogte van het aflosbedrag van Vriend was ook zo ingesteld, dat wordt niet extra uitgegeven. 


Fijn, weer wat afgevinkt van ons doelenlijstje. En het voelt goed! Langzaam maar zeker zorgen we er voor dat onze vaste lasten lager worden en dat we meer kunnen sparen en beleggen. 


Wat is jou doel dit jaar?


Liefs,

Sylvia 

zaterdag 6 juni 2026

Een dochter!

 4 februari, tijdens code rood, zijn wij opnieuw ouders geworden van een Dochter. Inmiddels is zij alweer 4 maanden oud en ben ik weer aan het werk.


3 dagen in plaats van 4 om precies te zijn. Door de 'nieuwe' regels omtrent ouderschapsverlof kan ik een jaar lang 3 dagen in plaats van 4 werken en voor de 4e dag toch 70% ontvangen. Erg fijn! Dit betekent in ons geval vooral dat ik 1 dag minder in de week hoef te haasten om iedereen op de juiste plek te krijgen inclusief mijzelf. 


Vriend neemt de dagen ook op, maar in zijn werkveld lukt dat helaas niet in 1 dag in de week. Hij neemt het dus in hele weken op in de zomer en de winter. We hebben altijd tegen elkaar gezegd dat alles wat ook maar gedeeltelijk betaald wordt (en als het financieel past), dat we dat opnemen. 


Nu heb ik al een kleine doorrekening gemaakt na het eerste jaar van onze jongste dochter. Wat gebeurd er als ik weer aan het werk ga en beide Dochters een extra dag naar de opvang en BSO moeten? Het resultaat vond ik schokkend. Als ik 3 dagen in de week blijf werken lever ik 100 euro netto (!) per maand in ten opzichte van 4 dagen in de week werken. Ik zou dan dus 1 dag in de week extra werken voor 100 euro per maand, omgerekend zo'n 25 euro per dag. Doordat we in een lagere schaal komen, komen er meer toeslagen binnen en valt het dus mee wat ik extra verdien. Wanneer de kinderopvang gratis zou worden, wordt het wel een ander verhaal, maar dat zit er voorlopig nog niet aan te komen. Ik snap dus heel goed dat er veel ouders zijn die niet volledig weer terug komen nadat er kinderen gekomen zijn. 


Ik kan het ongeveer volhouden totdat de jongste dochter naar school gaat met ouderschapsverlof. Voor oudste dochter heb ik het nooit gebruikt en hierdoor kom ik een heel eind met al het ouderschapsverlof wat ik heb. Het komende jaar ga ik dus ervaren hoe het gaat om 3 dagen te werken en als dit bevalt werk ik waarschijnlijk de komende 4 jaar 3 dagen in de week.


Hoe heb jij het geregeld met je werk toen de kinderen kwamen?


Liefs,

Sylvia

vrijdag 21 november 2025

CAO onderhandeling sector Vriend

 Niet alleen mijn CAO was al afgelopen, de CAO van vriend verloopt ook bijna. En dat was me eigenlijk wat ontschoten.


Totdat vriend vorige week zei dat hij loonsverhoging zou krijgen per 1 januari 2026. 


Ik ben dus even in de papieren gedoken en heb gekeken wat hij krijgt in de nieuwe CAO. De CAO is nog niet goedgekeurd, maar wel met een positief oordeel voorgelegd aan de leden. Ik ga er dan ook vanuit dat het wel door gaat.


De looptijd van zijn CAO is tot 1 januari 2027. Een jaar dus. In ruil daarvoor krijgt hij er 4% bij. Daarnaast worden zijn vakantiedagen meer geld waard. Vriend werkt onregelmatig en een vakantiedag wordt het gemiddelde van wat hij op een dag verdiend waard.


Al met al niet slecht. We hebben het voordeel dat het niet nodig is, dat het alleen maar mooi is als er wat bij komt.


Ook voor deze loonsverhoging geldt dat we het opzij gaan leggen en dat dit in het begin gespaard zal worden.


Zo wordt het financieel allemaal toch weer wat makkelijker volgend jaar!


Liefs,

Sylvia

dinsdag 18 november 2025

CAO onderhandelingen bij werkgever

 Begin dit jaar liep de CAO van mijn werk af. Tot op heden is er helaas nog geen nieuwe CAO afgesloten.


De onderhandelingen verliepen traag. De werkgever wilde niet meebuigen. Daarnaast was de looptijd van het CAO voorstel te lang.


Inmiddels is er een vernieuwd voorstel gekomen en lijkt het erop dat we toch een nieuw CAO gaan krijgen. 


Ik heb al even gekeken hoe dit voor mij dan zal uitpakken ne uiteindelijk ga ik er voor mij voldoende op vooruit. Ik ben geen lid van de vakbond, dus ik mag er niet over stemmen, maar als dit voorstel doorgaat dan is het voor mij voldoende. En dan mogen de vakbonden in 2027 weer in onderhandeling. Hopelijk halen ze er dan wat meer uit.


We krijgen dan helaas geen loonsverhoging met terugwerkende kracht. Dit zou te lastig zijn. En gezien het aantal maanden wat er met terugwerkende kracht gecompenseerd zou moeten worden, is dit denk ik ook lastig. Het is een vrij groot bedrijf met behoorlijk wat werknemers. 


Ter compensatie komt er dus een eenmalige uitkering in januari 2026. Deze eenmalige uitkering is iets hoger dan wat de loonsverhoging met terugwerkende kracht mij opgeleverd zou hebben, dus dat is wat mij betreft prima.


Wat ik ga doen met de loonsverhogingen en de eenmalige uitkering? Sparen natuurlijk! 


Liefs,

Sylvia 

vrijdag 14 november 2025

Side hustle - oktober 2025

 Mijn laatste side hustle post dateert alweer van december 2024. In 2025 heeft hier niet de focus gelegen. Ik was druk met werk, een vakantie en nu zwangerschap. Wel heb ik het een en ander gedaan. Vooral aan het begin van het jaar ging het best wel goed. Ik deed veel mystery shop opdrachten en mocht vaak producten testen. 


Ik heb een aparte spaarrekening waar ik al het geld verdiend met side hustles op zet. Hier staat inmiddels € 336,41 op. Lang niet zoveel als vorig jaar rond deze tijd, maar ik heb ook eigenlijk geen mystery shop opdrachten gedaan sinds onze reis naar Amerika.


Ik heb dit jaar niet goed bijgehouden waar het geld vandaan kwam. Of dit vanuit het mysteryshoppen kwam, of vanuit Roamler. Ik kan dus niet aangeven waar ik het precies mee verdiend heb.


Met Attapol ben ik inmiddels gestopt. Na een laatste uitbetaling ergens in mei was ik er klaar mee. Enquetes werden steeds raarder en ik werd er steeds vaker uitgegooid omdat ik toch niet bij de doelgroep hoorde nadat ik al 10 vragen had beantwoord. 


Bij Euroclix heb ik nu 17.179 clix. Dit wil ik opsparen naar 20.000 clix, zodat ik € 325,- kan uitbetalen. Ik hoop dat dit dit jaar nog lukt. Ik heb namelijk nog geen uitbetaling gedaan dit jaar. Helaas stopt het cashback programma met de creditcard. Hier haalde ik nog wel aardig wat clix weg. 


Verdien jij nog iets bij? Op welke manier doe je dit?


Liefs,

Sylvia