zondag 5 mei 2024

Het grote plan

 Er werd al naar gevraagd. Wat is je doel? Waarom wil je zuinig(er) leven? 

Ik wil stoppen met werken als ik 60 ben 

Zo, dat is er uit. Geen weg terug. Ik heb nog geen vastomlijnd plan om dit te halen. Het enige wat ik weet is dat ik nog ongeveer 25,5 jaar heb om dit te halen.

Op dit moment sparen/ beleggen we niet genoeg om dit te kunnen waarmaken. Want naast dat ik wil stoppen op mijn zestigste, willen we dat Vriend dan ook stopt. Hij zal dan 58 zijn en moet dus nog langer overbruggen tot zijn AOW en pensioen. Als er dan nog AOW is, maar in onze plannen gaan we er van uit dat er nog AOW is.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om nu ook nog leuke dingen te doen. Dit betekent dat ik wel graag wil (kunnen) stoppen als ik 60. ben, maar als dit niet lukt, omdat we bijvoorbeeld een lange reis maken in de tussentijd, dan is dat ook prima.

Hypotheek aflossen

Ons plan is om ons huis af te lossen, dit willen we doen binnen de bestaande rentevast periode, of in ieder geval de mogelijkheid hebben om aan het einde van de rentevastperiode de hypotheek af te lossen. Mocht de rente dan hoger zijn, dan kunnen we er dan voor kiezen om alles in 1 keer af te lossen. Een klein deel staat 10 jaar vast (dus tot februari 2032), dit wordt niet zo moeilijk. Het grootste gedeelte (nu nog ruim 400.000 euro) staat 20 jaar vast tot februari 2042. Dit wordt iets lastiger, maar niets is onmogelijk. In het begin toen we de hypotheek afsloten, loste ik extra af, maar hier zijn we mee gestopt sinds de rente op de spaarrekening hoger is dan de hypotheekrente.

Sommige mensen kiezen er voor om niet extra af te lossen, maar voor ons voelt dit fijn. Het is een zekere investering en je ziet de maandlasten dalen.

Sparen

Omdat de rente op onze spaarrekening hoger is dan de hypotheekrente, hebben we er voor gekozen om het gehele bedrag wat we iedere maand aflosten te sparen. We hebben er voor gekozen om dit te sparen, omdat we zekerheid willen hebben dat dit over 10 of 20 jaar ook daadwerkelijk nog net zoveel is als dat we ingelegd hebben.

Beleggen

Daarnaast beleggen we op dit moment 125 euro per maand. Als mijn salaris niet meer naar beneden bijgesteld wordt, zal dit in ieder geval 200 euro per maand worden. De bedoeling is dat we hier op korte termijn toch meer in gaan stoppen, aangezien dit onze voornaamste inkomstenbron zal gaan worden als we eerder willen stoppen met werken. 

We doen niets spannends met het beleggen. We hebben een beleggingsrekening geopend bij Meesman en beleggen daar in 'aandelen wereldwijd'. Gewoon 1 keer per maand een automatische incasso, het geld wordt automatisch ingelegd en we hebben er geen omkijken naar.

Ook hier geldt vast dat er een beter rendement te halen is, maar het gemak is ons ook wat waard.

We zijn dus geen die-hard fire aanhangers. Daarvoor leven we te los en hebben we niet genoeg interesse. Maar ieder jaar dat we eventueel eerder kunnen stoppen met werken is mooi meegenomen. En als ik 60 ben is er vast genoeg geld om te kunnen stoppen met werken.

Heb jij een doel waar je voor aan het sparen bent? 

Liefs,
Sylvia

8 opmerkingen:

  1. Met een inleg van 200 euro per maand en een groei van 7% per jaar heb je na 15 jaar ongeveer 62.000 euro. Dat is waarschijnlijk niet genoeg om van te overleven tot aan de AOW.
    Ik gebruikte deze calculator van berekenhet: https://www.berekenhet.nl/sparen-en-beleggen/rente-rendement-berekenen.html#calctop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijkt dat ik een klein foutje gemaakt heb. Het is natuurlijk nog 25 jaar tot ik 60 ben :). De berekening ziet er dan ook heel anders uit! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
    2. Oh ja, dat scheelt gelukkig een hele hoop! Dan zet 'm op, en als je de kans krijgt om meer in te leggen, vooral doen.

      Verwijderen
  2. Mijn plan was om nog een paar jaar in goede gezondheid te werken, en dan te kunnen stoppen als ik ergens begin 60 ben. Vijf jaar voor pensioendatum, of zo? Ik heb geen koophuis, en woon alleen - een dure hobby! - maar als ik spaarzaam ben zou het moeten kunnen lukken. Ik ben niet zo van het rekenen en plannen, ik spaar en beleg al een aantal jaren gewoon zoveel ik kan, (en tegelijkertijd wil ik leuke dingen doen NU! Lekker er op uit, een fietstochtje, eens uit eten, een terrasje, kampeervakantie. Jammer genoeg haalde "het leven" al mijn mooie plannetjes onderuit....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap even niet waarom je maar 15,5 jaar hebt om dit doel/plan te halen (als je 34 bent).
    Wij sparen niet voor een specifiek doel of plan. Wel hebben we bijna drie jaar geleden ons huis onder de rook van Amsterdam verkocht (met veel overwaarde) en een ander goedkoper (ook nog groter en centraler gelegen) huis gekocht in een stad in de provincie Utrecht. Voor het oude huis lag de hypotheekrente lang vast op 4.6 % en nu zitten we op 1.7%.
    We hebben nog maar een kleine hypotheek over. We sparen, net als jij, het bedrag voor de aflossing bij elkaar. Heel af en toe los ik wat af. Het geeft zoveel rust dat we hier zo fijn kunnen wonen, ook met veel minder inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sliep nog toen ik het schreef denk ik. Ik heb het aangepast! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  4. Tot je 60e is 25 jaar, dus je hebt nog wat langer om te sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, wat een domme fout! Scheelt in ieder geval weer 10 jaar :) Liefs, Sylvia

      Verwijderen