dinsdag 29 oktober 2024

Spoofing

 Toen ik gisteren naar mijn werk reed, hoorde ik dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van spoofing


Criminelen maken gebruik van een willekeurig nummer en doen zich voor als een naaste met een spoed situatie waarbij geld benodigd is. Door middel van AI kunnen zij zelfs stemmen namaken en lijkt het allemaal net alsof het echt de naaste is. Ook is het mogelijk om met een app nummers te klonen, waardoor het net lijkt alsof je gebeld wordt door je naaste. 


Met mijn ouders hebben we afgesproken dat als er wat is, dat we dan langs komen. Het is nooit zo acuut dat we nu meteen geld nodig hebben. Mochten we toch geld nodig hebben om wat voor reden dan ook, dan komen we langs en vragen we het persoonlijk.


We hebben het ook gehad over Amerika. Toen ik in 2017 in Cuba was, kon ik op een gegeven moment niet meer pinnen. Omdat we geen internet hadden en dus geen inzage in onze rekening, hadden we geen idee wat er aan de hand kon zijn. Uiteindelijk bleek het dat er niet genoeg geld in de machine zat, waardoor we geen hoge bedragen konden pinnen, maar het had zo kunnen zijn dat we mijn ouders hadden moeten bellen om om een voorschot te vragen. 


In Amerika kan natuurlijk hetzelfde gebeuren. Wat nou als we niet bij onze rekeningen kunnen en de creditcard doet het niet meer. Voor deze situatie gaan we een wachtwoord afspreken. Daarnaast zal mijn moeder als ik haar bel om om geld te vragen, mij met een andere telefoon op mijn of mijn vriend zijn nummer terugbellen. Beter dubbel gecheckt dan geld overmaken naar een rekeningnummer die niet van ons is. 


We hopen natuurlijk dat het nooit nodig gaat zijn, maar het is fijn om te weten dat we zo veel mogelijk gedaan hebben om ons te beschermen tegen deze vorm van criminele activiteiten.


Wat doe jij om geen slachtoffer te worden van dit soort criminele activiteiten?


Liefs, 

Sylvia

3 opmerkingen:

  1. Ik heb met mijn dochter de afspraak gemaakt dat als zij ooit in de problemen zit en geld nodig heeft of een andere hulpvraag dat zij dan een wachtwoord in de boodschap moet vermelden. Staat dit wachtwoord niet in een hulpvraag die zogenaamd van haar zou komen dan weet ik dat er iets niet klopt. andersom geld dit natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kreeg een keer een berichtje van zogenaamd mijn dochter dat ze direct geld nodig had, haar telefoon zou kapot gevallen zijn, en ze belde nu met die van een collega. Omdat ook de naam van mijn dochter in beeld kwam, dacht ik eerst nog dat het klopte. Mijn man had direct door dat het een oplichter was en stelde een strik vraag. Daar kwam geen antwoord op, dus duidelijk. Nadien hebben we ook een wachtwoord met elkaar afgesproken voor als dit weer voorkomt, Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb met mijn dochter een wachtwoord afgesproken.

    BeantwoordenVerwijderen