donderdag 18 april 2024

Bewust met geld

 Waarom bewust met geld omgaan? 


Het is een vraag die me al geruime tijd bezig houdt. Vroeger, toen ik nog student was, gaf ik het met bakken tegelijk uit. Ik heb zelfs een periode gehad, dat ik alles pinde met mijn creditcard, omdat er geen geld meer op de rekening stond (lees: ik stond al 1000 euro rood). Aan het einde van de maand kreeg ik dan studiefinanciering en een beetje loon van mijn bijbaantje, zodat ik alle gaten weer kon vullen en weer van voor af aan kon beginnen.


Jammer dat ik toen nog niet in de gaten had, dat ik toen al een hele mooie basis voor nu had kunnen leggen. Gelukkig is er op een gegeven moment een knop omgegaan. Helaas nog niet zo lang geleden, ik denk in 2018, toen het uit ging met mijn ex. 


We hadden (gelukkig) niet samen een huis gekocht, ik had dit alleen gedaan, maar opeens moest ik alle vaste lasten alleen betalen en een buffer in de vorm van een spaarrekening was er niet. Daarnaast nam de ex behoorlijk wat spullen mee (in goed overleg) en bleef het huis dus vrij leeg achter. Zo heb ik ongeveer een jaar lang geen tv gehad (en gelukkig ook nooit gemist). Een bank was zo gratis opgehaald van marktplaats en ook een eettafel en stoelen werden her en der weggescharreld. De wasmachine mocht ik gelukkig houden en zo begon het leven alleen.


De eerste maanden waren heel spannend. Kon ik alle rekeningen wel betalen en wat als er iets kapot ging. Ik leerde om vooruit te plannen, maar echt veel geld bleef er nog niet over. En dat terwijl het er op papier altijd heel mooi uitzag. Het irriteerde me dat er genoeg zou moeten zijn, maar dat het niet zo was. Achteraf gaf ik nog steeds veel te veel geld uit en budgetteerde ik mooi, maar deed ik het in werkelijkheid anders.


Daarom heb ik er toen voor gekozen om een gratis rekening bij Bunq te openen, daar alle automatische incasso's vanaf te laten gaan en als mijn salaris gestort werd, werd er een bedrag overgeschreven naar die rekening om alle vaste lasten te betalen. Dit bedrag was expres wat hoger, zodat ik stiekem ook spaarde. Wat er ook gebeurde, van die rekening moest ik afblijven. En wonderbaarlijk genoeg lukte dat! 


Er bleef niet veel over, maar opeens kon ik geld opzij zetten. Wat ik in die tijd ook veranderd heb is de roodstand. Ik kon nog steeds rood staan tot 1000 euro en deed dat ook geregeld. Ik heb dit omgezet naar een persoonlijke lening, zodat ik alleen nog maar kon aflossen en niet meer kon opnemen. Iedere euro die extra binnen kwam ging daarheen. En binnen een jaar was ik er vanaf. Ik ging zelfs extra aflossen op de hypotheek! 


Een heel verhaal, en eigenlijk ook geen antwoord op de vraag hierboven. Chapeau als je het tot hier hebt gered! Waar ik mee heen wil met dit verhaal? Ook al gaat het nog zo moeizaam, over een aantal jaar zul je terugkijken en denken: 'Wat heb ik het mezelf moeilijk gemaakt, maar kijk waar ik nu ben'. 


Heb jij wel eens moeite gehad om rond te komen of zit je er nog midden in? Wat heb je toen gedaan om er uit te komen? 


Liefs,

Sylvia

3 opmerkingen:

  1. Toen ik 17 jaar geleden net mijn huis had gekocht had ik moeite met rondkomen. De lekkende schoorsteen moest gerepareerd en het houtwerk op de benedenverdieping bleek veel slechter dan gedacht. Ik heb toen op de benedenverdieping kunststof kozijnen en gevels laten plaatsen. Het was namelijk zo dat de hele gevel van hout en een soort spaanplaat was. De isolatie werd een stuk beter, maar ik was wel een kleine 25.000 euro extra kwijt. Toen had ik feitelijk minder te besteden dan toen ik in de bijstand zat. Ik heb toen geld van mijn jongste dochter moeten lenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aaf, bedankt voor je reactie! Ik denk dat jij een mooi voorbeeld bent van hoe je er weer boven op kunt komen! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  2. Meer door minder18 april 2024 om 20:36

    Ik denk dat als kinderen in hun vroege jeugd geleerd is hoe je je geld het beste kan beheren , in wat voor vorm dan ook , het vaak tot in lengte van jaren als basis tussen de oren verankerd blijft. (Dank je ma) Zelf ben ik daarnaast ook nooit gevoelig geworden voor de zo genaamde levensstijlinflatie. Als ik meer inkomsten krijg gaat dit niet meer op maar hou ik meer over. Daarnaast pas ik optimaal mijn eigen ,"Meer door minder", principe toe. Dus eigenlijk nog nooit ook maar enigszins moeite gehad om geld niet uit te geven.

    BeantwoordenVerwijderen