dinsdag 16 april 2024

Hypotheek

 Toen we in 2021 ons huidige huis kochten, leenden we zoveel mogelijk. Misschien niet slim, maar het heeft ons vooralsnog geen windeieren gelegd. Inmiddels verdienen vriend en ik alweer veel meer dan toen en kunnen we concluderen dat het een goede gok is geweest. 


We zijn in de gelukkige positie dat we de rente van onze hypotheek voor 10 jaar en 20 jaar vast hebben gezet tegen een rente van 1,09% en 1,46%. In het begin losten we nog extra af, maar toen de spaarrente hoger werd dan de rente die we betaalden, heb ik besloten om het geld wat we extra aflosten op een spaarrekening te zetten. 


Ik mis het nog wel, het extra aflossen. Het was fijn om te zien hoe de maandlasten iedere maand een beetje daalden. Maar ik weet dat dit (voor ons) verstandiger is en zeg zelf: het is leuk om je spaargeld te zien groeien.


Beleggen doen we ook, maar het geld wat we gebruikten om af te lossen, daar wil ik zekerheid over. Vooral het gedeelte wat over 10 jaar afloopt, wil ik dan kunnen aflossen als de rente (te) hoog is. 


In de ideale situatie zijn we hypotheekvrij als de 20jaars vaste rente is afgelopen. Dit zal in 2042 zijn. Toch 10 jaar eerder dan nu de planning is. 


Lees hier meer over de voortgang van onze hypotheek!


Hoe doe jij het met de hypotheek? Los je extra af, spaar je ervoor, of zie je wel hoe het komt?


Liefs,

Sylvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten