woensdag 29 mei 2024

Studieschuld

 Vroeger, in een ver verleden heb ik een HBO studie gedaan. Ik heb er eerder wel eens over geschreven, dat geld in die periode niet mijn sterkste punt was en dus heb ik bij geleend (want: goedkoopste lening die je in je hele leven gaat krijgen).


Waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat je best wel lang terugbetaald en dat ik nu dus nog bezig ben met terugbetalen.


Ik studeerde in 2012 af en ik moest in 2015 beginnen met aflossen. Eind 2014 was mijn studieschuld € 13.709,67. Vergeleken met de huidige studieschulden natuurlijk een peuleschil, maar toch voelt het iedere maand alsof ik geld in een zwart gat gooi.


In 2018 ging mijn rentepercentage naar 0% tot eind 2022. Af en aan heb ik mijn aflosvrije maanden ingezet (als we weer eens gingen verhuizen), maar ook extra afgelost. Dat heeft geresulteerd in een nu nog openstaand bedrag van € 5.634,17. Ik ben ondertussen (sinds september '23) ook weer gestopt met extra aflossen, want het rentepercentage is 1,78% en de rente op de spaarrekening is hoger. Het verschil tussen het verplichte bedrag en het bedrag wat ik extra afloste, zet ik sinds die tijd op de spaarrekening. Ik zou natuurlijk volledig kunnen stoppen met aflossen door nog weer aflosvrije maanden in te zetten, maar het voelt goed om toch het minimale af te lossen.  


Ik los dus nog het minimale af, een maandbedrag van € 65,53. Als ik niets extra's meer aflos, ben ik nog 92 maanden bezig om af te lossen. Tot eind 2027 staat de rente vast. Als de rente van de spaarrekening er niet onder komt, verwacht ik tot die tijd niet extra af te lossen. En dan zien we eind 2027 wel weer wat we gaan doen. Tegen die tijd zal het bedrag onder de €5.000,- zijn en kunnen we het in 1 keer aflossen, mocht het nodig zijn.


Vriend heeft ook nog een studieschuld. Hij heeft tot het einde van dit jaar een rente van 0%. Ook hier lossen we het minimale af. Ik verwacht dat de rente hoger zal zijn dan de rente op een spaarrekening, dus we zullen deze waarschijnlijk eind dit jaar aflossen. Op dit moment staat er nog € 2.667,26 open. Dit is geen probleem om het in 1 keer af te lossen gelukkig.


Heb jij een studieschuld? En wat is jou tactiek?


Liefs,

Sylvia

5 opmerkingen:

  1. Ik vond die studieschuld vooral een mentaal blok aan mijn been. In totaal 5500 euro. Aflossen ook iets met 55 euro per maand. Maar zo gauw het kon allemaal afgelost. Daarna ging het sparen voor andere doelen veel beter en voelde het veel prettiger. Je had voor die tijd altijd het idee: Ja maar ik moet ook die studieschuld nog. En nu werd het een echt bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een werken/leren opleiding gedaan, ik kreeg daardoor tijdens mijn opleiding al betaald. Daarna steeds op kosten van de baas doorgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Sylvia, nee, ik heb geen studieschuld (ben al 56) maar heb wel studenten in mijn klassen met (hoge) studieschulden. Voor sommigen is dit problematisch wanneer zij hun opleiding niet afronden of niet binnen de gestelde 10 jaar een mbo-opleiding niveau 3 of 4 afronden met een diploma. Ze beginnen vol goede moed, lenen veel en kijken niet echt vooruit. En dan is de opleiding niet leuk, of te moeilijk en dan stoppen ze toch niet meteen.... ik geef ze advies en begeleiding wanneer ze echt in de problemen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het voelde voor mij niet goed om een schuld te hebben, ook al was het dan een studieschuld. Ik loste 'm daarom zo snel mogelijk af, ook al had ik achteraf gezien veel meer kunnen verdienen door het geld in plaats daarvan te beleggen.
    Maar ja, geen gedoe meer over de maandelijkse betaling en geen brieven meer van DUO, dat is ook wel wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik heb het geluk dat ik geen studieschuld heb en mijn kinderen ook niet omdat ze thuis zijn blijven wonen.

    BeantwoordenVerwijderen