vrijdag 24 mei 2024

Vakantiegeld

 Ook ik krijg deze maand mijn vakantiegeld, net zoals het gros van alle Nederlanders die in loondienst zijn. Vriendlief krijgt het altijd in juni, dus bij ons is het nog enigszins verdeeld, in plaats van dat we alles (want de belastingdienst sponsort ook altijd in mei) in mei krijgen. 


Mensen doen verschillende dingen met vakantiegeld. Vroeger werd het vooral gebruikt om op vakantie te gaan, maar tegenwoordig gebruiken de meeste mensen het vooral om 'gaten te dichten' of iets te kopen waar anders geen geld voor is. Ook gebruiken mensen het om te sparen.


Bij mijn werkgever kan je er voor kiezen om het maandelijks uit te laten betalen, of om het 1 keer per jaar in mei te laten uitbetalen. Ik heb gekozen voor het laatste. Misschien niet helemaal in de lijn van het FIRE gedachtegoed, maar ik vind het fijn om in 1 keer een groot bedrag te krijgen. Dan voelt het echt als een cadeautje. 


Wat we er mee gaan doen? Ik heb het inmiddels al op de spaarrekening gezet. We hebben het nu niet nodig en volgend jaar willen we een verre (dure) reis maken. Dan zullen we het geld gaan gebruiken. Dit geldt ook voor het vakantiegeld van Vriend. We zetten dit op de spaarrekening voor de reis van volgend jaar.


Krijg jij vakantiegeld? En wat ga je er dan mee doen?


Liefs,

Sylvia

4 opmerkingen:

  1. Ik kan het geld nu niet gebruiken om op vakantie te gaan. Dus ik heb een nieuwe deposito geopend. En als ik dan over een paar maanden mogelijk wel op vakantie kan haal ik het geld wel van mijn gewone spaarrekening...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als zzp'er krijg ik helaas geen vakantiegeld...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als uitkeringsgerechtigde betaal ik rekeningen die bleven liggen(afrekening energiekosten), of zet ik het apart voor rekeningen die nog komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een wajong en mijn vakantie geld word dit jaar besteed aan een laptop en school spullen voor mijn jongste zoon die gaat namelijk naar het voortgezet na de zomervakantie. Ik hoopte hiervan ook het schoolgeld te kunnen betalen maar dit zal helaas niet toereikend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen