zondag 30 juni 2024

Hoe haal jij je spaardoelen?

 Ik heb het in de spaardoelen blogs al wel genoemd, wij sparen niet vooraf als we ons loon binnen krijgen. Wij sparen tussendoor 'gekke' bedragen. Het is zo gegroeid in de jaren, en voor ons werkt het.


Vriend krijgt zijn loon iedere 4 weken, ik per maand. In het begin van het jaar krijg ik mijn loon iets eerder, maar gedurende het jaar veranderd dit, en is het Vriend die als eerste in de maand zijn loon krijgt.


Zodra de eerste van ons loon heeft gehad, gaat het restant van de vorige maand naar de spaarrekening. Soms is dit een paar honderd euro, maar het komt ook wel voor dat dit 'maar' 50 euro is. Dit is voor ons dan ook het begin van de maand. Ook al valt deze in deze tijd van het jaar dit in het midden van de maand door het salaris van Vriend. 


Daarnaast sparen we 'overgebleven geld'. Zo ronden we de hypotheek bijvoorbeeld naar boven af. Dit losten we eerst extra af, maar hier zijn we mee gestopt, omdat de rente op de spaarrekening hoger is. Hierdoor sparen we iedere maand ruim 350 euro. Dit doen we ook als kosten naar beneden gaan. We ronden dit dan weer naar boven af en sparen dit ook. Op verschillende momenten in de maand gaat er dus een bedrag richting de spaarrekening.


Ook extra bedragen sparen we. Vriend heeft door zijn 4-wekelijkse betaling een extra 'maandsalaris' in december. Deze gaat meteen naar de spaarrekening. Ook vakantiegeld en de teruggave van de belastingdienst gaan meteen naar de spaarrekening. Het kan hierdoor voorkomen dat we wel eens wat terug moeten boeken, maar dit gebeurt sporadisch.


Zoals gezegd, het is niet helemaal een strategie die volgens verschillende websites wordt aangeraden, maar voor ons werkt het. Op deze manier sparen wij iedere maand in ieder geval 400 euro, maar eigenlijk iedere maand wel meer. En daarnaast beleggen we natuurlijk ook nog. Dit zit hier niet bij in. 


Ik ben benieuwd, hoe sparen jullie?


Liefs,

Sylvia

4 opmerkingen:

  1. Zodra mijn salaris binnen komt gaat er een x:bedrag naar de spaarrekening, en een x_bedrag naar de beleggingen. Als er nog iets over is als ik mijn salaris krijg, gaat ook dat naar de spaarrekening. Als ik tijdens de maand extra geld nodig heb, boek ik snel terug vd spaainaar de lopende rekening. Zo groeit mijn spaargeld eigenlijk elke maand wel iets, soms meer, soms minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zoals ik het ook doe, behalve de beleggingen, ik beleg namelijk niet iedere maand een vast bedrag.

      Verwijderen
    2. En als ik een flink groot bedrag op mijn spaarrekening heb staan, dan sluis ik een deel door naar een spaardeposito, want dat levert meer rente op1

      Verwijderen
    3. Ah ja, een spaardeposito. Ik moet me daar eens in gaan verdiepen! Liefs, Sylvia

      Verwijderen