maandag 1 juli 2024

1 juli, een datum vol wijzigingen

 1 juli is (net zoals 1 januari) traditioneel een datum waarop dingen wijzigen. Zo ook dit jaar. Maar wat wijzigt er allemaal?


- Het bruto minimumloon gaat omhoog

- Uitkeringen gaan omhoog

- Huurverhoging

- Betaalbare huur in middensector

- Vaste huurcontracten

- Woningcorporaties moeten woningen bij verkoop aanbieden aan huurders

- Nieuwe wet seksuele misdrijven

- Verkoop tabak en e-sigaretten in supermarkten en horeca verboden

- Dubbele kinderbijslag

- Beperking huis- en hobbydieren

- Verplichte rapportage grotere werkgevers over mobiliteit van werknemers

- Doppen moeten vastzitten aan plastic flessen en drankverpakkingen


Wat het precies allemaal inhoudt? Dit kun je hier lezen. 


Dit alles heeft niet meteen effect op ons. We merken hier vrij weinig van. Wat me opviel was dat de verhoging kinderbijslag er niet bij staat. Normaal gesproken wijzigt dit namelijk ook op 1 juli. Ik heb dit even op de site van SVB opgezocht, en ook dit wijzigt per 1 juli. Echter merk je dit pas in oktober, omdat de betaling altijd achteraf is. Dit is het enige wat voor ons van toepassing is.


Zijn er voor jou wijzigingen van toepassing?


Liefs,

Sylvia

4 opmerkingen:

  1. Of AOW en pensioen ook onder de uitkeringen die omhoog gaan weet ik niet, zie het eind juli wel.
    De nieuwe doppen die vastzitten vind ik een ramp. Met oude artose handen is de dop afschroeven al lastig en nu zitten ze ook nog op een andere manier vast. Vanmorgen een nieuw pak vanillevla open gemaakt, zonder anti-slib lapje lukte het me niet en nu zit de dop aldoor in de weg bij uitgieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, AOW valt wel onder de uitkeringen die omhoog gaan. Je pensioen (helaas) niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat ze ook net op 1 juli verhogen. Wat vervelend dat de vaste dop voor jou niet zo handig is. Ik moest er zelf aan wennen, maar inmiddels kan ik er mee overweg. Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  2. Ik krijg vanaf 1 juli een klein beetje meer AOW. En ik mag heel veel huisdieren niet meer aanschaffen. Niet dat ik dit zou willen, maar het mag niet meer. Vroeger hadden mijn dochters een konijn en Russische dwerghamsters. Eigenlijk vond ik dat de dwerghamsters een beter leven hadden dan het konijn in zijn kleine hokje. Dat was pas echt zielig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Aaf, Ach ja. Het konijn in zijn kleine hokje. Zo eentje hadden wij vroeger ook thuis. We hebben een kat, een oudje. Ze krijgt bij ons een fijne oude dag. Liefs, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen