dinsdag 16 juli 2024

Dakisolatie

 We hadden het geluk dat toen we het huis kochten, we alles eruit sloopten. Hierdoor zijn er enkele dingen die we vrij makkelijk (en goedkoop) hebben kunnen doen wat mogelijk niet zo makkelijk is als je dit later nog wil doen.


1 van die dingen is het isoleren van het dak. Doordat we alles uit het huis gesloopt hebben, keken we tegen de dakplaten aan op de bovenverdieping. Hierdoor konden we aan de binnenkant isoleren, in plaats vanaf de buitenkant. 


Bijkomend voordeel was dat we subsidie kregen, hierdoor zouden we een deel vergoed krijgen. Dat we zoveel vergoed zouden krijgen, had ik echter niet verwacht. We gingen er vanuit dat het ongeveer 50% zou zijn wat er vergoed zou worden. We kregen echter ruim 93% vergoed.


We betaalden namelijk € 1.796,91 en kregen € 1.680,- subsidie. Een bizar bedrag en daardoor natuurlijk nog blijer met de keuze die we maakten om het dak te isoleren. We hebben overigens nog wel andere maatregelen ook gedaan, die niet zo 'winstgevend' waren, maar daardoor kregen we meer subsidie voor onder andere het dak.


Helaas merken we er nog niet altijd evenveel van dat het dak geïsoleerd is. In de zomer is het op de bovenverdieping nog steeds erg warm en in de winter nog steeds erg koud. In de muur zit wel spouwmuurisolatie, maar ik ben bang dat we hier ook nog wat aan moeten doen. 


Heb jij verduurzamingsmaatregelen toegepast op je huidige woning? En kreeg je hier veel subsidie op?


Liefs,

Sylvia

5 opmerkingen:

  1. Als huurder van een sociale huurwoning geen recht op subsidies en aangezien mijn woning een koopwoning word als ik er uit ga en ik nog maar een van de weinige huurders van mijn huizenblok ben heeft de woningbouwvereniging geen haast met het duurzaam maken van de woning, ik heb zelfs nog enkel glas op mijn slaapkamer en in de voordeur. Ik ben daar over in beklag gegaan met de woningbouw vereniging, die eerst alleen maar zei dat mijn woning volgend jaar ergens aan de beurt is. Toen ik door ging klagen werd mij een halfslachtige belofte gedaan dat het dit jaar nog vervangen word. Maar aangezien het al juli is en ik maar niets hoor ga ik er nog maar weer eens over klagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn woningcorporaties niet verplicht om aan verduurzaming te doen? Wat vervelend dat je er dan nog zo 'karig' bij zit! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  2. Ik heb een huurhuis, alles wat ik doe moet ik zelf betalen, huurders krijgen geen subsidie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is ook 1 van de redenen waarom we een huis hebben gekocht. Als we er iets aan doen, willen we er zelf (later als we verkopen) ook profijt van hebben. Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  3. Hier helaas voor onze isolatie geen subsidie ontvangen. De potjes waren 2 januari dat jaar al leeg aangezien een woningbouwvereniging een verduurzamingsproject was gestart. Die heeft alle subside van de gemeente opgemaakt. Elke verbouwing hebben wij helaas geen gebruik kunnen maken, des al niet te min zijn we evengoed blij met alles wat we hebben aangepakt

    BeantwoordenVerwijderen