dinsdag 30 april 2024

Foutje, bedankt!

 Sinds 1 april (geen grap) heb ik een nieuwe functie bij het bedrijf waar ik al een poosje werk.

Bij deze functiewijziging hoort een salarisverhoging. Ik werk 32 uur en zou 2 schalen omhoog gaan. Ik had een brief ontvangen waarin mijn nieuwe salaris stond, dus ik kon ongeveer nagaan hoeveel salaris ik zou krijgen. 

Woensdag 24 april was het zo ver. Ik kreeg voor het eerst mijn 'nieuwe' salaris. Toen ik op mijn rekening keek zag ik een bedrag en dacht ik, dat is wel wat veel. Maar misschien had ik meer reiskosten gekregen, ik wist het niet. Woensdag is mijn vaste vrije dag en ik moet inloggen om mijn loonstrook in te zien, dus ik dacht, ik kijk morgen als ik aan het werk ben wel weer. 

Donderdag logde ik in op mijn werkcomputer en keek ik natuurlijk als eerste naar mijn loonstrook. Toen ik die opende wist ik niet wat ik zag. Een fulltime dienstverband is bij ons 38 uur en het salaris wat ik zag staan op mijn loonstrook, daarvan dacht ik dat het bij 38 uur hoorde. Maar ik kreeg het voor 32 uur! Dit was een bruto verschil van 600 euro en dat iedere maand weer.

Ik moest er even over nadenken, maar ik besloot toch contact op te nemen met mijn manager en het verhaal uit te leggen. De manager gaf aan dat het afgesproken was en dat dit mijn salaris zou worden. Tot.... ik zei dat het een loonsverhoging van 24% betekende en dat ik dat vrij fors vond. Hierop gaf hij aan dat hij het toch even na ging vragen. 

Ik heb het nog even nagekeken, maar in de brief die ik ontvangen heb staat: 'Je nieuwe bruto maandsalaris bedraagt vanaf 1 april 2024 € x.xxx,xx.'. Er wordt niets gezegd over het aantal uren of wat dan ook, dus dit zou zo maar eens een foutje kunnen zijn in mijn voordeel. 

In het ergste geval krijg ik het salaris waar ik rekening mee heb gehouden. Dit zou natuurlijk jammer zijn, maar ik zou het wel snappen. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het niet veranderd wordt en dat ik inderdaad een forse salarisverhoging krijg/ heb gekregen. Hier zou ik natuurlijk niet over klagen! Ik denk dat ik juridisch ook wel vrij sterk sta, vanwege de brief die ik heb ontvangen over mijn nieuwe functie.

Mocht het wel zo blijven, dan gaan we meer beleggen en sparen in de maand. We gaan het zien en ik hou jullie natuurlijk op de hoogte! 

Heb jij wel eens een salarisverhoging gehad waarvan je dacht: 'Dit kan niet kloppen?'.

Liefs,
Sylvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten