vrijdag 26 april 2024

Spaar- en beleggingsupdate - kwartaal 1 2024

 


Ik wil per kwartaal de saldo van ons spaar- en beleggingsgeld met jullie delen. Door dit te doen, leg ik voor mezelf de lat hoger om meer te sparen. Immers wil ik jullie laten zien dat wat ik zeg te doen, ook echt doen. Ik wil dit per kwartaal gaan doen, omdat het een beetje saai is. Het is vooral een proces van consistente stappen en niet afwijken van het pad.


Ik zal eerst onze gezamenlijke spaar en beleggingssaldo uiteenzetten en daarna mijn eigen spaar en beleggingsgelden. Dit doe ik voor nu met terugwerkende kracht op 31 maart, aangezien dat het einde was van het 1e kwartaal.


Gezamenlijke saldo op 31-03-2024             

Totaal                                  € 8.768,32
    Beleggingen                        € 2.620,76
    Spaargeld                            € 6.165.56 

Delta t.o.v. 31-12-2023       € 293,30
    Beleggingen                        € 1.106,04
    Spaargeld                            - € 794,74

Het spaargeld nam helaas wat af en de beleggingen werden meer waard. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de goed renderende beurzen. Daarnaast kon ik afgelopen kwartaal voor het eerst aandelen in het bedrijf waar ik werk kopen met een mooie korting. Hier heb ik iets minder dan 500 euro ingelegd. Wel staat het 5 jaar vast in verband met de korting. Normaal gesproken leggen we € 100 per maand in, in de beleggingen. Vanaf 1 mei zal dit € 125,- worden, in verband met een loonsverhoging. We sparen gezamenlijk geen vast bedrag, maar wat 'overblijft'. Dit is natuurlijk niet wat aangeraden wordt, maar wel wat voor ons werkt. Sinds we gestopt zijn met extra aflossen op de hypotheek, sparen we dit ook. Ik hou in een excel bestand bij hoeveel dit is, maar dit staat gewoon op 1 rekening.

Persoonlijk saldo

Totaal                                € 9.154,67
    Beleggingen                    € 8.025,07
    Spaargeld                        € 1.129,60

Delta t.o.v. 31-12-2023    € 357,84
    Beleggingen                    € 458,69
    Spaargeld                        - € 100,85
    

Ook hier werden de beleggingen meer waard, maar nam mijn spaarsaldo helaas af. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat Vriend jarig was en ik een cadeau voor hem kocht. Daarnaast kocht ik nog wat Lego voor mezelf (een leuke, maar vooral dure hobby). We hebben afgesproken dat we hobby's van onze eigen rekening betalen. Ik leg € 87,50 per maand in, in de beleggingen. € 100 leg ik in de spaarrekening in. Als ik wat nodig heb, haal ik het van de spaarrekening. 

In welke verhouding heb jij je beleggingen en spaargeld? Heb je nog andere 'spaar'vormen?

Liefs,
Sylvia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten