dinsdag 4 juni 2024

Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit

Ik las gisteren op nu.nl dat zonnepanelen sneller uit zullen vallen. Dit zou ook gebeuren buiten de randstand en dan met name in wijken gebouwd voor de jaren '80. Juist op zonnige dagen als je zonnepanelen veel opwekken, vallen ze uit. Dit kan dus best wel kosten met zich meebrengen, en daardoor de terugverdientijd van zonnepanelen langer maken.


Ik heb me nooit echt druk gemaakt om dit probleem, juist omdat we niet in de randstad wonen. Ik dacht, dat valt hier wel mee. Echter wonen we wel in een jaren '60 huis en nu zitten we dus opeens wel in een groep waarbij dit kan spelen. 


Echter als ik de wijk doorloop, dan zie ik dat er nog niet heel veel huizen (nog lang geen 1 op de 3, zoals het gemiddelde in het artikel genoemd) zonnepanelen hebben. Dus ik verwacht dat het wel meevalt. 


Zijn bij jou de zonnepanelen wel eens uitgevallen op een zonnige dag?


Liefs,

Sylvia

5 opmerkingen:

  1. Hallo Sylvia, wij wonen in een buitenwijk van Groningen en bij ons vallen de zonnepanelen meerdere keren per dag ( ik schat minstens 10-20 keer) uit. Dat is dit jaar voor het eerst. Bij ons in de wijk heeft bijna elk huis zonnepanelen. Wij hebben onze investering er al uit. Maar het is best erg frustrerend dat de opbrengst wel 25% lager is. Je kunt de keuze maken om naar 3 fasen te gaan, maar dat kost natuurlijk veel geld. “Gelukkig” is onze omvormer hier niet geschikt voor. Allemaal best vervelend, maar we hoeven dan nu ook niet zoveel terugleverkosten te betalen….. 😉.
    Met vriendelijke groet Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke, wat vervelend! Dat met die terugleverkosten is dan een pleister op de zere wond! Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  2. Ja zeker zeer regelmatig werden ze uit gezet in voorgaande jaren. We hebben daarom laten aanpassen dat ze op een andere fase zijn aangesloten sindsdien geen problemen meer mee ondervonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Maakt dat uit op welke fase ze zijn aangesloten? Hier wordt het mij haast allemaal wat te technisch :) Liefs, Sylvia

      Verwijderen
    2. Als iedereen op fase 1 aangesloten zit veroorzaakt dat een piek terwijl 3 fase een stuk minder belast word. Hierdoor kan het anders aansluiten echt lonen mbt terug leveren, of je daar nu op zit te wachten nu ze de terugleververgoeding in het leven hebben geroepen is nog maar de vraag ;) maar dat is een ander verhaal hahah

      Verwijderen