donderdag 11 juli 2024

Een nieuwe creditcard

 Eigenlijk zijn we hier thuis niet zo’n fan van de creditcard. We hadden er al eentje voor verkopen van de grotere dingen en vliegtickets, voor aankoopbescherming. 


Maar met het limiet van €1.000,- verwachten we niet voldoende te hebben voor de grote reis volgend jaar. En dus gingen we kijken, moet er een creditcard bij, en welke moet dit dan zijn. 


We kwamen bij de creditcard van American Express uit. Het eerste jaar gratis en met iedere euro uitgegeven sparen we miles en deze kunnen we bij KLM omzetten in vliegtickets. Zo kunnen we eventueel de vliegtickets betalen met miles.


Het enige gekke is: deze creditcard heeft geen vast limiet. Het beweegt met je uitgave patroon mee. En hoe goed je betaalt uiteraard. Plan was dus om de creditcard zo veel mogelijk te gebruiken en meteen weer af te betalen. Zo sparen we miles, wordt het limiet groter, maar hebben we geen factuur open staan.


Afgelopen week was de week waarin ik het geprobeerd heb, maar ik kon echt nergens pinnen. Wel doet de creditcard het bij bol.com. Dus als ik producten moet voorschieten voor het producttesten en dit moet bij bol.com gekocht worden, zal dit met de creditcard betaald worden. Maar het schiet dan natuurlijk niet echt op.


Hoe we het gaan doen, weet ik dus nog niet. Gelukkig is de creditcard het eerste jaar gratis. Mocht het niet werken, dan is de creditcard ook zo weer opgezegd.


Heb jij een creditcard? Waar gebruik je hem voor?


Liefs,

Sylvia

7 opmerkingen:

  1. Ik heb al jaren de ANWB Visa creditcard maar denk dat dit het laatste jaar is.
    We gebruiken hem voornamelijk in Frankrijk met vakantie voor tanken en tol, maar daar gaan we hoogst waarschijnlijk niet meer naartoe.
    Mijn dochter woont in Belgie en dan moet ik de Westerscheldetunnel door met tol, maar daar kan je ook met de gewone betaalkaart betalen bij de speciale cardpoorten en dat was eerst niet. Daar heb ik hem dus net meer voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een gratis creditcard (nou ja, zit bij het bankpakket, max is 3000 euro). Voor aankopen uit landen waar heb niet anders kan, autohuur en dat soort dingen. We betalen altijd de hele kaart af voor er rente wordt geheven. Maximale wat we ooit hebben gehad was 1400 euro tijdens een vakantie met autohuur.

    In Europa wordt er maar weinig per creditcard afgerekend. Vooral online aankopen uit andere landen, vliegtickets, autohuur en hotelboekingen online.
    Gewone winkels/supermarkten hebben in het algemeen geen creditcard betalingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al jaren in het bezit van een ANWB Visa credit card. Het fijne daarvan vindt ik dat je van te voren al geld op je kaart kan storten. Vaak heb ik het geld voor de reis / uitgaven al op een spaarrekening staan maar is betalen met de credit card handiger. Ik stort het geld dan alvast op de credit card zodat ik niet in de gaten hoef te houden wanneer het wordt geïncasseerd van mijn betaalrekening om die op tijd aan te vullen vanaf mijn spaarrekening. Je krijgt ook nog een beetje rente over het bedrag wat op de kaart staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Let op! Als je pint met een creditcard, moet je vaak vanaf die datum al rente gaan betalen over dat bedrag! Dat wil je normaal gesproken niet! Zoek dit goed uit, voordat je met je creditcard gaat pinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, goede toevoeging! Dit hebben we inderdaad van te voren uitgezocht. Bij American Express betaal je alles in 1 keer achteraf en komt er geen rente over (als je op tijd betaald). Liefs, Sylvia

      Verwijderen
  5. Toen vrouw Helena en ik na onze pensionering nog uitgebreide zwerftochten maakten, hadden we ook een creditcard. Van Visa als ik me goed herinner. Maar de noodzaak om er een te hebben verviel nu we de afgelopen 10 jaar geen 'zwerfvakanties' meer maken. Vrijwel alles is binnen Europa met een 'gewone' betaalpas te betalen, dus om ieder jaar 35 Euro voor een kaart te betalen die geen praktisch nut heeft, vonden we ook zonde van het geld. Dus exit creditcard.
    Ik herinner me geen buitensporige rente voor de uitgaven via de CC, maar daarin ligt ook bij geen van ons tweeën de echte interesse.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Noodgevallen in het buitenland, sommige aankopen via Internet, hotel- en b&b-reserveringen via B.ooking.com.

    BeantwoordenVerwijderen