dinsdag 9 juli 2024

Rekeningrijden (weer) van tafel!

 Een artikel op Nu.nl afgelopen weekend waar mijn aandacht meteen naar ging. 


Misschien een onpopulaire mening, maar ik ben blij dat het (weer) niet doorgaat. Ik ben tegen dit wetsvoorstel, omdat het ons veel geld zou kosten en ik weet niet of ik het eerlijk vind. Het is onze keuze om op het platteland te wonen, maar het is niet onze keuze om geen goede voorzieningen te hebben voor wat betreft openbaar vervoer. Ik ben ongeveer een uur onderweg met de auto. Met het openbaar vervoer is dit ruim anderhalf uur en ben ik afhankelijk van wat er rijdt. Daarnaast moet ik eerst een stuk fietsen, dan een stuk met de bus en dan nog een stuk met de trein. De bus rijdt niet op een tijd dat ik normaal gesproken weg ga, dus dit vraagt om een aanpassing in de rest van het huishouden. Ik ben doordeweeks verantwoordelijk voor Dochter, omdat mijn werk flexibeler is, maar dit zou mij minder flexibel maken en hierdoor zou ik Dochter straks niet altijd naar school kunnen brengen. 


Vriend en ik werken beide op ruime afstand van ons huis. Ik kan thuiswerken, maar Vriend kan dit niet. Gemiddeld rijden wij samen zo'n 75.000 km per jaar. Je weet natuurlijk niet hoeveel je zou moeten gaan betalen per kilometer, maar ik verwacht niet dat het voor ons voordeliger zou zijn. 


Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met een buitenland vakantie. Wij kiezen vaak voor de auto om op vakantie te gaan en gaan dan ook naar landen waar tol betaald moet worden. Betaal je dan de kilometers die je rijdt in Nederland en de tol in het buitenland? 


Een eerlijkere verdeling zou ik ook tolwegen vinden, al snap ik dat dit in Nederland met weinig ruimte en veel op- en afritten lastig is. 


Een kant en klare oplossing heb ik dus ook niet, maar ik zou het rekeningrijden onrechtvaardig vinden. In het noorden rijden mensen nou eenmaal meer auto, omdat voorzieningen verder weg liggen. En, we willen het niet eens, maar het lijkt me ook niet wenselijk als mensen nog meer verhuizen naar de steden.


Hoe kijk jij hier tegen aan? 


Liefs,

Sylvia

2 opmerkingen:

  1. Met die extreem hoge brandstofprijs aan de pomp, hoger dan in andere landen hebben we hier al rekeningrijden. Plus ook nog eens motorrijtuigenbelasting en bpm. Het is wel een keer klaar.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben voor, maar dan wel alleen voor de snelweg. En dan hogere tarieven voor de snelwegen in de randstad, overdag.

    BeantwoordenVerwijderen