donderdag 8 augustus 2024

Statiegeld

 In onze vakantie gingen we een dagje naar Truckstar. Vrienden van ons gaan daar altijd heen en we gingen even kijken.


Ik was er nog nooit geweest, maar wat staan daar veel vrachtwagens! Ik ben daar verder niet heel geïnteresseerd in, maar het was een gezellige dag met de vrienden waar we bij langs gingen. 


Dochter was ook mee en zag overal lege blikjes liggen. Ze trok al eens aan mijn hand, omdat ze hem op wilde pakken, maar we hadden helaas niets bij ons om het in te doen. 


Toen we weggingen heb ik aan de betreffende vrienden gevraagd of ze misschien een plastic zak hadden die we mee konden nemen. Deze hadden ze en zo kregen we een plastic zak mee. 


Dit was voor Dochter het startsein om overal alle blikjes en flesjes op te rapen (ook de blikjes zonder statiegeld). Toen we weer bij de auto waren puilde de plastic zak uit. In de auto lagen doekjes, dus daar hebben we onze handen even mee schoongemaakt en Dochter wou meteen ook even langs de supermarkt om de blikjes en flesjes in te leveren. Daar bleek dat ze toch nog 3 blikjes had zonder statiegeld. Deze hebben we dan ook maar weggegooid.


Uiteindelijk had Dochter toch nog € 5,90 aan statiegeld verzameld. Heel netjes. Ze mocht zelf weten wat ze er mee ging doen, maar dat was voor haar allang duidelijk. Het ging de spaarpot in! 


Ik vind het vooral heel leuk om te zien hoeveel plezier ze aan zoiets heeft. Ze wou zelf de blikjes oprapen en heeft ze ook zelf ingeleverd. Dit vond ze volgens mij nog het allerleukste om te doen. Ook vond ik het erg knap dat ze uit zichzelf had bedacht dat het haar spaarpot in ging. Heel trots leverde ze het bonnetje bij de caissière in en nam ze het geld aan. Ik moest het voor haar bewaren tot we thuis waren en daar deed ze het in haar spaarpot.


Liefs,

Sylvia

2 opmerkingen:

  1. Ik werk op een kantorenlocatie in de schoonmaak en daar worden heel veel blikjes weggegooid. Inmiddels is dat bekend en worden ze voor mij bewaard. Dit jaar heeft me dit samen met de blikjes die ik onderweg op de fiets verza mel al bijna 90 euro opgeleverd. Vreemd dat mensen dit weggooien vind ik het wel. Je kunt wel zeggen het is maar een paar eurocent, maar zou je dat geld ook weggooien als het in je portemonnee zou zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij laten de hond vaak uit op een plek waar mensen parkeren om langs de Oosterschelde te wandelen. Daar liggen ook regelmatig blikjes en flesjes. Heb een zak in de auto en doekjes. en met fietsen kom ik ze ook wel eens tegen, ik drink zelf in de avond een blikje alcoholvrij bier en heb dus altijd een tas met blikjes staan, tot nu toe ongeveer 15 gevonden dit jaar

    BeantwoordenVerwijderen