vrijdag 13 september 2024

De alles-kan-er-in-ovenschotel

 Ik ben (al zeg ik het zelf) vrij goed in maaltijdplanning. Meestal gaat alles op wat we kopen. 


Maar soms lopen planningen toch net even anders en hou ik meer over dan ik bedacht had. Hiervoor is natuurlijk een oplossing en dat is de 'Alles-kan-er-in-ovenschotel'.  Ooit geboren als bittere noodzaak omdat er te veel groente over was, maar tegenwoordig vragen Dochter en zelfs ook vrienden er om. 


Gisteren was het weer zover. Dochter vroeg er al een poosje om en ik had tijd om het te maken. Ik heb niet echt een vast recept, dus het is iedere keer weer een beetje een gokje en ik kijk altijd nog wat er in de koelkast ligt wat er in kan. 


Maar wat gaat er dan in? In de schotel van gisteren zat het volgende:

+/- 500 gram kipfilet

250 gram spekjes

2 rode paprika's

500 gram champignons

500 gram sperziebonen

1 kilo krielaardappels met schil

400 gram bloemkool/ broccoli mix (ik zal niet zo snel voorgesneden groente kopen, maar dit zat in de verspil me niet bak)

3 uien

250 gram Paturain

4 of 5 (ik was de tel kwijt) knoflookteentjes

een scheut olijfolie

een mix van kruiden


Het meeste had ik al in huis. Ik hoefde alleen maar Paturain te halen en in de winkel kwam ik in de verspil me niet bak bloemkool/ broccoli mix tegen dus daar nam ik ook 2 zakjes van mee.


De Paturain was overigens een nieuwe toevoeging. Ik had dit nog niet eerder gedaan, maar dacht dat het misschien wel lekker zou zijn.


De kip marineer ik en samen met de spekjes bak ik dit voor. De boontjes en de bloemkool/ broccoli heb ik even kort voorgekookt. 


Verder snij ik alles in stukken en gooi ik in een grote diepe ovenschotel. Als de kip en de spek gaar zijn, gooi ik dit er ook bij in. Ik wou in het midden de Paturain neer zetten, maar dat deed ik te vroeg, dus toen ik de gare kipfilet er bij in deed, moest ik de Paturain er wel doorheen scheppen. Voor zover de mooie presentatie.


Ik doe altijd alles een beetje op gevoel, dus ik gooi er wat kruiden overheen die ik vind in de kast en dan hoop ik maar dat het smaakt. Ook de oven doe ik op gevoel. Ik zet hem meestal niet te hoog (180C), en zet het er ruim voor het eten in (meestal een half uur tot drie kwartier). Ik laat de oven ook niet voorverwarmen. Ik zet de oven aan en dan gaat de schotel er ook in. Gaat het dan toch te snel, dan kan ik het er altijd even uithalen en weer opwarmen voor het eten aan. De bloemkool/ broccoli mix en de boontjes gooide ik er 10 minuten voor tijd nog even bij in, zodat ze niet zouden uitdrogen, maar nog wel even lekker konden weken in de kruiden.


Er bleven ook vrienden eten. In totaal aten we er met 3 volwassenen en 1 kind van. Het was dus ook veel te veel. Maar dat is alleen maar goed nieuws. Want de tweede keer is het nog veel lekkerder!


Wat doe jij met overgebleven groente en vlees?


Liefs,

Sylvia



5 opmerkingen:

  1. Meestal invriezen en als het voldoende is met bouillonblokje en water koken en de staafmixer erdoor, mooie basis voor soep.
    Restjes vlees/kip doe ik de volgende dag even opgebakken over een salade, vind dat heerlijk koude salade met warme stukjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik maak wel eens gerechten met overgebleven groentes en vlees. Soms zijn het ook combinaties die niet echt voor de hand liggen, maar als het smaakt waarom niet? Soms eet ik vlees ook wel eens op brood op als het bijvoorbeeld om gehakt of biefstuk gaat, en sommige groentes belanden in een salade of in de soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een beetje moeite met het gooien.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overgebleven vlees hebben wij nooit. We eten bewust weinig vlees, en dan kook ik alleen voor wat we met die maaltijd op krijgen. Overgebleven groenten hebben we wel regelmatig en dat wordt dan verwerkt in andere gerechten.

    BeantwoordenVerwijderen