vrijdag 25 oktober 2024

De Luie Tuinman

 Ik had er nog nooit van gehoord, maar hier in de regio is het schijnbaar een vrij bekend begrip; De luie tuinman. Het is een boerderij met verschillende siertuinen, die erg mooi zijn aangelegd. Vooral het concept 'lui' spreekt me erg aan. Ik mag graag in de tuin bezig zijn, maar soms past het gewoon niet in de week en komt het er niet van. 


De eerste keer dat ik er kwam, was dit voorjaar. Sommige tuinen werden nog aangelegd, maar de meeste tuinen waren in opzet duidelijk. Er stond nog niet veel in bloei, maar toch zag je al de contouren van hoe de tuin zou moeten worden.


In de zomer kwam ik er weer. En wat een verschil was dit! Bloemen stonden prachtig in bloei en er was duidelijk te zien dat de tuinen met zorg waren aangelegd, maar dat er daarna niet veel werk meer aan was. Ze lieten het zijn eigen gang gaan en corrigeren alleen als er ergens te veel woekert. 


Dit concept staat me dus aan, omdat het soms niet past in de week, maar ook omdat je de tuin zijn gang laat gaan. Je redigeert niet te veel. Er zijn in de tuinen veel verschillende stijlen te zien en er is echt voor ieder wat wils.


Mijn plan is om volgend jaar iedere maand even heen te gaan en te kijken hoe de tuinen er bij liggen. Zo kan ik zelf een plan maken en kijken hoe we in 2026 zelf de tuin zo gaan inrichten dat het niet alleen maar gras meer is, maar ook een gezellige boel met bloemen en planten, zodat het ook wat diervriendelijker wordt! 


Liefs,

Sylvia

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt inderdaad ideaal! Een mooie tuin met weinig inspanning : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in het begin heb je natuurlijk wel werk. Het moet aangeplant worden en het onkruid moet er tussenuit zodat je mooie, sterke planten krijgt, maar daarna is het idee dat je het zijn gang laat gaan :) Liefs, Sylvia

      Verwijderen