dinsdag 11 juni 2024

Hardlopen

 Voordat dochter werd geboren, was ik een hardloper. Met gemak liep ik minimaal drie keer in de week en liep ik meerdere keren per jaar halve marathons. Ik hou niet van sporten, maar ik beleefde er zowaar plezier aan (vooral om PR's te verbreken). 


Toen ik eenmaal zwanger was, kwam de klad er in en met een dochter en Vriend die doordeweeks niet thuis is, is het lastig om het in te plannen. Begin dit jaar was ik het zat, de extra kilo's waar ik maar niet vanaf kom, maar ook de conditie die er niet meer was. Als Dochter wegrende en ik moest erachteraan, was ik buiten adem. Toch bleef ik her en der wat korte wedstrijdjes lopen, die in de buurt waren en waar ik jaarlijks altijd aan mee deed. 


En dus begon ik in januari weer rustig aan met hardlopen. Een 10 weken schema voor 5 km, waarbij ik 3 keer per week trainde. Aan het einde van de 10 weken liep ik een wedstrijdje en ondanks dat de tijd niet in de buurt kwam van 'vroeger', was ik tevreden en was de basis gelegd om weer sneller te worden.


Hierna kwam de andere baan, die een stuk drukker is en waarbij ik (veel) meer uren werk. Ik heb gelukkig een flexibele baan, en tot nu toe kon ik in pauzes lopen en 's avonds het uurtje wat ik miste inhalen, maar opeens werkte ik ook 's avonds zonder dat ik overdag had hardgelopen. Ik zag de kilometers per week weer wat teruglopen, maar probeerde toch trouw iedere week 3 keer te gaan.


Afgelopen zaterdag liep ik de 4 mijl in Zwolle. Wederom geen echte PR en nog steeds ruim 10 minuten langzamer dan voor mijn zwangerschap, maar het was de snelste 4 mijl na de zwangerschap en ik zie weer progressie.


Vol goede moed (en een beetje tegenzin) begin ik deze week dan ook met een schema om sneller te worden op de 5km. De trainingsminuten gaan hierbij wel omhoog, dus ik hoop dat ik het naast werk, Dochter en andere sociale bezigheden weet in te plannen en dat ik ook echt ga. Het is een 8-weken schema, dus nog even op zoek naar een wedstrijdje in de buurt voor het einde van dit schema om te kijken of ik ook echt sneller ben! 


Doe jij aan sporten? En wat is daarbij je doel?


Liefs,

Sylvia

2 opmerkingen:

  1. Nee nooit iets serieus aan gedaan. We waren in mijn jeugd in de weekenden altijd op de boot op een eiland en dan wel veel zwemmen, zeilen en roeien. Maar ik was nergens goed in, hardlopen heb ik nooit gekund. Later werd buiten artrose ook fibromyalgie gediagnostiseert en eigenlijk heb ik dat al mijn hele leven, altijd pijn in spieren, pezenaanhechtingen en gewrichten.
    Fietsen vond ik ik zich wel prettig maar niet in de stad. Nu woon ik op het platteland en kan vanuit de achtertuin het fietspad op en de polder in en langs de Oosterschelde rijden. Maar ik kon door de artose en krachtvermindering het stuur niet goed in bedwang houden en nu heb ik een driewieler en dat is fijn. Probeer het bijna elke dag half uur te doen en alles in dorp dat op 1.5 km ligt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben verslaafd aan fitness. Iedere dag ga ik sporten in de sportschool, 30 minuten loopband, 30 minuten fietsen en krachttraining. Daarnaast fiets ik bijna alles zoals woon- werkverkeer, boodschapjes etc. Kan niet lang stilzitten.

    BeantwoordenVerwijderen